Historien om BoKlok - Ingvar Kamprads vision

Historien om BoKlok - Ingvar Kamprads vision

BoKlok grundades 1996 och var då en klar uppstickare i bostadsbranschen. Ingvar Kamprad, mannen bakom idén till BoKlok, hade en vision om att bygga det nya folkhemmet och att alla skulle ha samma chans att bo bra. I snart 25 år har BoKlok arbetat för att skapa hem för de många människorna, allt i Ingvar Kamprads anda.

Det brukar sägas att Ingvar Kamprad var den som inredde det svenska folkhemmet och gjorde inredning och möbeldesign tillgängligt för den stora massan. Men det stannade inte där. Ingvar Kamprad tog också steget till att bygga det nya folkhemmet genom bra bostäder till lågt pris – BoKlok.

Allt började 1993, när marknadscheferna från IKEA och Skanska möttes på en bomässa i Karlskrona. De kunde konstatera att det nästan bara byggdes dyrt för de få och rika. Inga bostadsbyggare vågade bygga lägenheter i rimlig prisklass, trots att behovet var stort redan då. De två marknadscheferna tog med dessa tankar hem till sina företag och hos Ingvar Kamprad, grundaren av IKEA, föddes en idé. En vision om att skapa ett nytt folkhem med samma filosofi som inom IKEA; för de många människorna.

Sagt och gjort. IKEA och Skanska beslutade sig för att tillsammans ta fram kvalitetsbostäder som vanligt folk hade råd med: sjuksköterskor, kassörskor, poliser, dagisfröknar och taxichaufförer. I särskilt fokus stod ensamstående föräldrar och unga studerande familjer som hade stora utmaningar att ta sig in på bostadsmarknaden.

Inger Olsson, utvecklare på Skanska, och Madeleine Nobs, heminredningsarkitekt på IKEA, tog med hjälp av arkitekten Gun Ahlström sig an utmaningen att förverkliga idén. Genom att utgå från kunden, vem man byggde för, vad de ville ha, och hur mycket de kunde lägga på boende, kom man fram till en rad utgångspunkter. Det visade sig att den mest behövande målgruppen – den som hade svårast att komma in på bostadsmarknaden – var en ensamstående sjuksköterska med ett barn. När alla utgifter var betalda, man hade kunnat lägga undan lite till semestern och unna sig något i vardagen, då skulle pengarna som fanns kvar räcka att bo för. Och det var det som gjorde, och gör, BoKlok unikt. Utgångspunkten är inte hur mycket folk kan betala, utan hur mycket människor har kvar att bo för när allt annat är betalt. Det blev gränsen för vad boendet fick kosta. För att nå det började man titta på smarta produktionsmetoder, genomtänkta ytor utan överflödiga kvadratmeter som drev upp priset, och ett praktiskt, ljust och lättskött boende.

1997 stod de första fyra BoKlok-områdena färdiga för inflyttning. Ingvar Kamprad och Skanskas dåvarande VD Melker Schörling deltog båda vid invigningen av det första projektet i Ödåkra utanför Helsingborg.

Ingvar Kamprads drivkraft var visionen om att skapa en bättre vardag för de många människorna, och en del av den visionen kom till liv genom BoKlok. Idag har BoKlok byggt närmare 12 000 bostäder och finns i både Sverige, Norge, Finland och Storbritannien. Allt enligt Ingvar Kamprads vision - för de många människorna.