Biomedicum vinner Årets Bygge 2019

Biomedicum vinner Årets Bygge 2019

Ljus boning för forskning vinner Årets Bygge 2019!

Tidningen Byggindustrins tävling Årets Bygge är nu avgjord. Det är ett komplext centrum för forskning i hjärtat av Karolinska Institutets campusområde i Solna som vinner branschens mest prestigefyllda pris. På Årets Bygge-galan tisdagen den 26 mars på Cirkus i Stockholm hyllades de lyckliga vinnarna som byggt Biomedicum. Tid, budget, arbetsmiljö, samverkan och innovation är några kriterier som bidrog till vem som skulle bli vinnare av Årets Bygge 2019. Det är de 20 bästa byggprojekten i Sverige, som slutfördes under 2018, som har gjort upp om titeln.

Det var några rörda projektansvariga som höll sina tacktal på scenen. Tommy Stjernfeldt, projektledare hos beställaren Akademiska Hus:

– Jag har jobbat 45 år i branschen och det här är det jag är allra mest stolt över. Att vi står här ikväll som vinnare kan vi tacka en fantastisk teamkänsla. Vi satte tidigt en proffsig projektorganisation. Jag vill framföra mitt varmaste tack till alla som har deltagit. Jag är så oerhört stolt och glad idag.

Mats Lilja, projektledare hos hyresgästen Karolinska Institutet:

– Det har varit en fantastisk resa och en enastående kreativ process med så fantastiskt duktiga människor. Jag är säker på att framstående forskning kommer att bedrivas här.

Anders Barosen, projektchef Skanska:

– Det har varit ett fantastiskt roligt projekt i samverkan och vi gillar varandra trots att vi har jobbat ihop i så många år, eller kanske just därför. Tack så mycket allihopa, det har varit enormt kul att få vara med i det här projektet.

Läs Byggindustrins nomineringsartikel om Biomedicum och se filmreportaget om projektet här: http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ljus-boning-forskningen-27357

Tidningen Byggindustrin skriver i sin artikel om Biomedicum bland annat att:

"Efter åtta år står Karolinska Institutets nya forskningsbyggnad Biomedicum i Solna klar. Ekonomiskt är projektet en succé. Slutnotan landade på 500 miljoner kronor under den totala programreviderade budgeten och verksamheten kunde flytta in ett halvår tidigare än planerat. Projektet har även haft ett extremt högt fokus på arbetsmiljö. Trots att Biomedicum har varit en arbetsplats där cirka 10 000 människor passerat under den fem år långa byggtiden har man inte haft någon riktigt allvarlig olycka."

Tidningen Byggindustrin skriver också att:

"Biomedicum är ett av Europas största laboratorier för medicinsk experimentell forskning och för samverkan med klinisk forskning. Efter en rigorös utvärdering valdes Skanska ut som entreprenör av byggherren Akademiska Hus. Som arkitekt valdes C.F. Møller Architects. Den tyngsta parametern i utvärderingen var organisation. När entreprenörerna lämnade anbud var det inte heller lägsta pris som gällde – i stället gällde det för entreprenörerna att komma så nära byggherrens pris som möjligt, en summa som de inte visste något om."

Juryn för Årets Bygge anger att:

"Årets Bygge 2019 har varit rekordjämn och alla projekt har visat mycket goda resultat på de kriterier som juryn bedömer. Segraren är därmed den främsta bland likar, ett högt betyg åt den ökande andelen lärande, innovativa och samverkande samhällsbyggare"

– I Biomedicum finns många bra exempel på samverkan där alla olika aktörer fått bidra med sin kompetens. Arbetsmiljön sticker ut liksom både tid och budget trots att det har varit ett väldigt komplicerat projekt. Även dialogen med hyresgästerna måste lyftas fram, säger juryns ordförande Mårten Lindström.

Juryns motivering lyder:

"Vinnaren av Årets Bygge 2019 har lyckats med ett komplicerat och omfattande projekt. Projektgruppen har haft höga ambitioner vad gäller utveckling av samverkan, arbetsklimat och säkerhetstänk – och lyckats. Projektet har därutöver blivit klart före utsatt tid och till kraftigt sänkta kostnader jämfört med budget."

Läs och se filmer om de 20 nominerade projekten till Årets Bygge 2019 på: http://byggindustrin.se/arets-bygge-2019

Juryns motivering:

Juryn för Årets Bygge 2019:

Mårten Lindström, More 10 AB, ordförande, Eva Schelin, IQ Samhällsbyggnad, Lisa Daram, Lisa Daram Arkitektur och text AB, Tommy Lenberg, Byggherrarna, Thomas Lundgren, Svensk Byggtjänst, Staffan Åkerlund, Tidningen Byggindustrin, Magnus Everitt, Installatörsföretagen.

Om Årets Bygge:

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris och arrangeras av tidningen Byggindustrin. Årets Bygge omfattar alla typer av byggprojekt i Sverige, stora som små, såväl husbyggnads- som anläggningsprojekt liksom nybyggnad, ombyggnad och renovering. Projekten som tävlade denna omgång färdigställdes under 2018. Juryn gör i sin bedömning en sammanvägning av hur väl projekten uppfyller de fem huvudkriterierna Samverkan, Teknik/Innovationer, Tid/Kvalitet/Budget, Hållbarhet och Säkerhet/Arbetsmiljö. Totalt nomineras 20 projekt som presenteras i tidningen Byggindustrin.

Kontaktperson Årets bygge:

Mårten Lindström, juryordförande: 070-523 38 51, marten.lindstrom@more10ab.se

Anders Carlén, chefredaktör, Byggindustrin: 070-369 25 17, anders.carlen@byggindustrin.se

Kategorier

Byggindustrin är Sveriges ledande branschtidning för samhällsbyggnadssektorn. Hos oss följer du vardagligen nyhetsflödet på www.byggindustrin.se och varje månad kommer ett nytt magasin med fördjupad journalistik och vassa analyser.

Tidningen Byggindustrin AB är ett redaktionellt oberoende bolag som sedan 2018 ingår i Bonnier Business Media.

Susanne Nyström

Presskontakt Marketing & Communications 070-0033621

Mötesplatsen för Byggbranchen

Construction Summit är den nya mötesplatsen för Byggbranschen. Bakom initiativet står Byggindustrin, Sveriges ledande branschtidning för samhällsbyggnadssektorn. Byggindustrin har en lång och anrik historia och har bevakat den svenska byggbranschen sedan 1930-talet.

Som partner och deltagare får du tillgång till ett omfattande och mångsidigt seminarieprogram med fokus på aktuella frågeställningar som trender och framtidsfrågor som är avgörande för Sveriges utveckling. Vi tillhandahåller nyckelinsikter och bästa praxis från ledande företag inom byggbranschen.

Tidningen Byggindustrin AB är ett redaktionellt oberoende bolag som ägs av Bonnier Business Media.

För mer information, vänligen besök www.constructionsummit.se

Construction Summit
Gjörwellsgatan 30