Gå direkt till innehåll
Över tusen auktioner till förmån för coronavirusets riskgrupper genom Traderas initiativ ”Tillsammans”

Pressmeddelande -

Svenska folket sluter nu upp bakom ”Tillsammans”, som Tradera genomför till förmån för Radiohjälpen med anledning av corona-pandemin. Med en vecka kvar av initiativet har över 160 000 kr samlats in via ett tusental auktioner. Många kända svenskar har bidragit, från politiker till artister och författare. Även flera folkkära idrottsprofiler, som Carolina Klüft, Albin Ekdal och Peter Forsberg deltar tillsammans med Next Level Group.

Just nu genomför Tradera välgörenhetsinitiativet Tillsammans, i vilket svenska privatpersoner och företag uppmanas auktionera ut tjänster och saker. Pengarna går oavkortat till Radiohjälpens insamling, som i sin tur finansierar akuta stödinsatser till de riskgrupper som drabbas hårdast av den pågående viruspandemin. Initiativet pågår fram till den 9 april, och i skrivande stund har svenskarna samlat in över 160 000 kr och lagt upp över 1 500 auktioner.

– Det är helt fantastiskt vilken start vi fått, både genom att folk budar och att så många lägger ut egna auktioner. Det visar verkligen att Sverige sluter upp tillsammans, och varenda krona kommer att gå direkt till att göra skillnad för de som är i akut hjälp i denna svåra situation, säger Chantal Olsson, brand manager på Tradera.

Många välkända profiler har valt att delta med egna, personliga bidrag. Just nu kan man bland annat buda på nummerlappen som Armand Duplantis bar när han satte världsrekord i stavhopp, att få en egen låt skriven av skådespelaren Ellen Bergström eller att bli influencern Alexandra Nilssons första arbetsgivare för en dag.

Personliga bidrag från svenska idrottshjältar

Bland de mest populära auktionerna finns bidrag från flera av Sveriges mest folkkära idrottsprofiler. Däribland Carolina Klüft (friidrott), Peter Forsberg (ishockey), Robin Söderling och Jonas Björkman (tennis), Kim Källström och Albin Ekdal (fotboll) samt Isabelle Gulldén (handboll). Tillsammans med agenturen Next Level Group har bland annat matchtröjor och tennisracketar från några av deras främsta karriärsögonblick auktionerats ut.

Författarens auktion gick för över 40 000 kronor

Deckarförfattaren Pascal Engman ligger bakom den auktion som hittills inbringat mest pengar. Möjligheten att få en bikaraktär i hans kommande bok döpt efter sig slutade på hela 40 500 kr.

– Det är väldigt överväldigande att det blev så mycket pengar. Det gör mig glad att det finns så givmilda personer i denna kris, och jag är verkligen stolt över att kunna bidra till att riskgrupperna får det lite drägligare i dessa svåra tider, säger Pascal Engman.

Ett antal pågående auktioner till förmån för ”Tillsammans”:

• Bli influencern Alexandra Nilssons första arbetsgivare för en dag.
  • Tavlan ”Royal Pussy” målad av komikern och radioprataren Annika Lantz.
  • Få en egen låt skriven av skådespelaren Ellen Bergström.
  • Kom igång med investeringar på börsen – företagsföreläsning med Börshajen.
  • Gör en låt med Nause som kommer att släppas på deras egna skivbolag NaMu Recordings.
  • Friidrottaren Armand Duplantis nummerlapp från när han satte världsrekord i stavhopp.
  • Signerad tävlingsdräkt av Sarah Sjöström, utsedd till världens bästa simmare.
  • Medverka på kompositören Jacob Mühlrads kommande album.
  • En lunch i riksdagen med Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.
  • En digital lunch i närtid med statsrådet Ardalan Shekarabi.
  • En heldag på Astrid Lindgrens Värld för hela familjen tillsammans med Ann Söderlund.
  • Privat vinprovning med Ellen Franzén, utsedd till Sveriges bästa sommelier 2019.
  • Medverka i matlagningsfilm på ”Mat-Tina” Nordströms Instagram.
  • Lyxarnas lyx med Erika Lyko – klippning, färgning och beauty treatment.
  • Privatlektion med Olof Haglund, svensk mästare i poker.
  • En månadsförbrukning av Boltresor.
  • Designa en one of a kind-klännning med Aéryne.
  • Fronta junikampanj för Aéryne.
  • En årsförbrukning av choklad från Marabou.
  • Superstora påsar Linschips, snacks-kit med blandade favoriter, dipmix samt mystery-bag med osläppt, hemlig smak direkt från chipslabbet på Estrella.
  • Ett sommar-set, tio t-shirs och posters från Eldorado.
  • Praktikdag på PR-profilen Daniel Redgerts byrå Redgert Comms.

Ett antal avslutade auktioner till förmån för ”Tillsammans”, inkl. slutpriser:

• Bli en karaktär i författaren Pascal Engmans kommande bok: 40 500 kr
  • 3 månaders mentorskap med grundaren av Framgångspodden Alexander Pärleros: 7250 kr
  • Signerat racket från Robin Söderling från segern mot Rafael Nadal i Franska Öppna: 4205 kr
  • Landslagströja från Kim Källström från VM 2006 och matchen Sverige-Paraguay: 3500 kr
  • Signerat tennisracket som Jonas Björkman använde i Wimbledon mot Roger Federer: 2730 kr
  • Albin Ekdals matchtröja från Österrike-Sverige 2018 i Wien: 2323 kr
  • Isabelle Gulldéns matchtröja och handbollsskor från klubblaget Brest Bretagne: 1320 kr
  • Mästarnas mästare-linne från VM-medaljören Michel Tornéus, som signeras: 660 kr
  • Ett träningspass med friidrottsprofilen Carolina Klüft som personlig tränare: 2030 kr
  • Signerad matchtröja från Colorado Avalanche från hockeylegendaren Peter Forsberg: 4600 kr

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Hagelin, presschef, Tradera
Mejl: shagelin@paypal.com

Fakta: TILLSAMMANS

Vad: Välgörenhetsinitiativ på Tradera där pengar från auktioner går till Radiohjälpens insamling för att hjälpa riskgrupper som drabbas av coronaviruset i Sverige.
Kampanjen pågår mellan 26/3 – 9/4.

Auktionera för initiativet: Genom att ange kampanjkoden TILLSAMMANS som privatperson och TILLSAMMANS-FORETAG som företag. Auktionen är då kostnadsfri att lägga upp och pengarna från avslutad auktion går oavkortat till Radiohjälpens pågående insamling. Mer information om att auktionera för initiativet finns här.

Buda på auktioner: Auktioner samlas under en särskild flik och nås via tradera.com/campaign/tillsammans

Sofia Hagelin

Presskontakt Pressansvarig 0708 - 87 76 95
Niclas Hjelm

Presskontakt Säkerhetsansvarig

Sveriges största cirkulära marknad

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.